Door Petra van Lint op 28 februari 2013

De bibliotheken blijven open

Bert voor bieb in Prettig Weekend

De bieb blijft, maar het wordt wel anders! Na alle commotie is er nu dan toch duidelijkheid over het lot van de bibliotheken in Waterland. Alle  vestigingen blijven open, op de bestaande plaatsen. Vanzelf ging dat niet. Wethouder Bert Schalkwijk en zijn ambtenaren zijn de laatste maanden intensief op zoek geweest naar een partij die ervoor kon zorgen dat de Waterlanders  met hetzelfde gemak kunnen blijven lenen. Dat is gelukt: in “Karmac Bibliotheek Service” lijkt de gemeente een partner gevonden te hebben die de kernen een hoogwaardige voorziening op maat kan blijven geven. Bert Schalkwijk: “Het uitgangspunt was: een hoogwaardige voorziening, maar wel binnen een sluitende begroting. We hebben ontzettend zitten puzzelen en moesten alle opties voorbij laten komen. Het was bijvoorbeeld helemaal niet zeker of het zou lukken om alle vestigingen open te houden. Want wat kies je: een superbibliotheek in een van de kernen, of in elke kern een kleintje. Ook binnen mijn eigen PvdA heeft dit geleid tot stevige discussies, vooral toen geopperd werd dat er misschien met bibliotheekbussen gewerkt zou moeten worden liepen de gemoederen af en toe hoog op. Voor mij als wethouder natuurlijk niet altijd gemakkelijk, het waren een paar heel intensieve maanden. Maar uiteindelijk vind ik het heel mooi om te zien hoe gehecht mensen zijn aan hun bibliotheken. Mensen ervaren ze als belangrijk voor de leefbaarheid van hun omgeving. Naast een plaats om boeken te lenen is het ook een plaats om elkaar te ontmoeten.”

Bijkomend voordeel is, dat met het redden van de bibliotheken ook de dorpshuizen in Broek en Waterland en Marken uit de gevarenzone zijn gekomen. Voor Ilpendam speelt dat niet mee, daar zit de bibliotheek in de basisschool. Waar de bibliotheek in Monnickendam terecht komt is nog onduidelijk.

Dat is ook het voordeel van de werkwijze van Karmac. Zij zijn door hun werkwijze veel meer in staat om per kern een oplossing op maat te zoeken. De inzet van vrijwilligers is van groot belang. Voor veel mensen zal wel een voordeel zijn dat hun inbreng groter zal zijn. Bert Schalkwijk: “Bepaalde dingen vervallen natuurlijk wel. Anders dan de vorige partner, “ Bibliotheek Waterland” , voldoet Karmac niet aan landelijke kwaliteitseisen. Dat is een voordeel en een nadeel. Vrijwilligers hebben bij Karmac meer inspraak in het assortiment: dat wordt niet langer landelijk bepaald. Daarentegen hebben we hier nu een basisbibliotheek, met een basisassortiment. Wie iets specifieks wil dat niet in huis was, kan dat bestellen. Dat kan straks bij Karmac in veel beperktere mate.”

Schalkwijk vervolgt: “Bibliotheek Waterland was goed, dat was het probleem niet. Maar het werd te duur op deze manier. Je moet nu eenmaal in het openbaar bestuur dingen durven en soms hoort daar helaas bij dat je afstand moet nemen van iets goeds. Met durf en creativiteit worden ook nieuwe oplossingen gevonden. En met goed naar elkaar luisteren.

Maar we zijn er nog niet. De nieuwe werkwijze gaat van start vanaf 2014. Tot die tijd moet er nog veel uitgedacht worden. Maar Schalkwijk is zeer optimistisch gestemd. “ Ik zie veel mogelijkheden. Als er voldoende vrijwilligers zijn, en voldoende mensen lid worden van de nieuwe bibliotheek, kunnen de openingstijden her en der mogelijk zelfs worden uitgebreid.”

Artikel in Prettig Weekend

28 februari 2013

Petra van Lint

Flyer PvdA Petra 2022   Lijsttrekker Petra van Lint  (53)  Ik woon met man en zoon in Ilpendam en zit al 14 jaar in de raad als (duo)raadslid. Ik ben filmmaker, onderzoeksjournalist, daarnaast een fanatiek voetballer. Nu lijsttrekker van een geweldig team: samen in actie! Belangrijkste doel De politieke cultuur veranderen * Jonge mensen moeten