Uitslag enquete onder senioren door PvdA Waterland

25 februari 2023

Vanaf november 2023 tot en met 8 februari 2023 konden alle 60+ers van Waterland de seniorenenquête over welzijn, wonen en voorzieningen invullen. Wij geven u hierbij een overzicht van de resultaten die uit de enquête naar voren gekomen zijn.

De enquête is ingevuld door 190 senioren uit Waterland, waarvan 91 volledig ingevulde enquêtes. De meeste respons kwam uit de grotere kernen Monnickendam, Broek in Waterland, Ilpendam en Marken.

Onze eerste vraag vonden wij als PvdA de belangrijkste, namelijk of het onze senioren goed gaat in deze moeilijke tijden. Meer dan 30 personen geven aan dat zij zorgen of al problemen hebben. Aangezien wij dit een fors aantal vinden hebben wij gelijk raadsvragen gesteld over alle deelregelingen die bestaan om mensen in moeilijkheden te helpen in de gemeente Waterland. Wij kijken bijvoorbeeld naar regelingen voor minima, voor kinderen in gezinnen met een laag inkomen en voor mensen met schulden. Worden de regelingen zo toegepast dat mensen geholpen worden en kunnen we deze regelingen nog verruimen.

Uit de enquête kwam gelukkig wel naar voren dat het overgrote deel van onze senioren enorm actief is met sport, hobby’s, werk, vrijwilligerswerk en gezellige activiteiten.

Over de woningen zijn de meeste mensen zeer tevreden. Wel geeft men aan dat de doorstroming van senioren naar kleinere woningen beter kan, zodat jonge gezinnen meer woningaanbod krijgen. Van de mensen die graag willen verhuizen, willen de meeste senioren naar een appartement of naar een hofje met andere senioren.
Wij bouwen vele kleinere woningen komende jaren in de gemeente Waterland. Wij verwachten als PvdA dat de doorstroming daarmee ook beter zal worden. Wij zullen er op toezien dat deze woningen er komen.

Bij de vraag naar voorzieningen worden vooral winkels gemist. Het gaat dan vooral om goedkopere supermarkten in meer kernen van Waterland, maar daarnaast ook de bakker en de slager en wat andere winkels. Een enkeling geeft aan een gemis te voelen van de medische voorzieningen en daarnaast zijn er problemen met de inrichting van de openbare ruimte. Trottoirs zijn bijvoorbeeld niet overal goed. Straatverlichting zorgt voor onveiligheid. Hier worden een aantal punten genoemd waar de PvdA actie gaat ondernemen om deze te verbeteren, waar het niet al gebeurt.

De digitalisering is voor enkele senioren niet gemakkelijk, waardoor zij vragen om een niet-digitale mogelijkheden. Deze zullen wij bekijken. Wij zijn wel blij dat de meeste mensen er met hulp vanuit hun omgeving uitkomen.

Ook voor veiligheid geldt dat er een aantal punten worden genoemd waar wij daadwerkelijk iets aan kunnen doen. 7 % van de mensen heeft er last van. Het gaat hierbij vooral om slechte verlichting en hangjeugd.

Tot slot zijn wij blij dat het gevoel van levensvreugde onder onze senioren heel hoog is.

Wij zijn blij met deze enquête en gaan aan de slag met zaken waar we iets aan kunnen doen. Dank aan alle senioren voor het invullen van de enquête. De resultaten komen ook op www.waterland.pvda.nl te staan.

Mocht u meer vragen hebben, dan hopen wij dat u mailt naar [email protected]

PvdA Waterland
Petra van Lint, Henk van Berkum, Fred Omvlee, Arend Stemerding, Alexander Kaars en Bert Schalkwijk.