Door Beate Janssen van Raaij op 18 mei 2016

Vluchtelingen en ook Shakespeare

Tijdelijke huisvesting asielzoekers
Lange tijd is het stil geweest rondom de vluchtelingen. Die stilte betekent niet dat er niet gewerkt wordt aan huisvesting voor vluchtelingen in de gemeente Waterland.

Het is echter ingewikkeld: een aantal locaties die de gemeente Waterland heeft aangedragen bij het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (het COA) is inmiddels afgewezen. Vervolgens is er nog één locatie in onderzoek: het Lakeland hotel in Monnickendam.

Daarnaast wordt gezocht naar een locatie voor een groep van 20 jongere, alleenstaande asielzoekers. Zij zullen intensief worden begeleid. Ook voor hen wordt huisvesting wordt gezocht binnen Monnickendam.

Taakstelling verblijfsgerechtigden
Een van de problemen bij opvang van nieuwe vluchtelingen is de achterstand die gemeentes hadden met het huisvesten van mensen die al lang een verblijfsvergunning hebben, maar nog in een AZC wonen.

In Waterland is deze achterstand het laatste half jaar nagenoeg ingehaald. Voor 21 personen zijn we aan het zoeken naar nieuwe huisvesting. Aangezien dat vooral gezinnen zijn, hebben we goede hoop voor deze 4 / 5 gezinnen snel een goede woning te vinden.

Zodra meer bekend is zal er natuurlijk met de bewoners worden gesproken. Mocht u zelf meer willen weten, bel mij (Beate) dan vooral: 06-52681010.

Als extra voor de liefhebber: een 400 jaar oude oproep tot tolerantie en clementie
Gezien/gehoord een voorstelling “ Shakespeare on war” opgevoerd door de bekende acteurs Gijs Scholten van Aschat en Piere Bokma. Daarin werd een unieke tekst voorgedragen, de enige tekst die bewaard is gebleven in het handschrift van Shakespeare. In Shakespeare’s tijd waren er veel Franse vluchtelingen (Hugenoten) naar Londen gekomen om asiel aan te vragen, wat voor spanningen onder de Londenaren zorgde. Via het verhaal van Thomas More die ruim 70 jaar eerder leefde (in zijn tijd ging het om Italiaanse migranten), werden op indirecte wijze de spanningen in Shakespeare’s tijd benoemd.

Speech Sir Thomas More door Shakespeare

Beate Janssen van Raay