20 januari 2016

Politiek café was een succes

De linkse familie: wat ons bindt en soms verdeelt: tussen droom en daad.
Geen verdeeldheid maar samenwerking. Dat was de belangrijkste conclusie van het politiek café dat Groen Links, SP en PvdA op woensdag 13 januari gezamenlijk hielden in café 1614 in Monnickendam.
In een stampvol “café 1614” kwamen Waterlanders bij elkaar om te discussiëren over samenwerking. Opvallend was de goede sfeer tussen de SP-ers, PvdA-ers, Groen Linksers en andere belangstellenden. Na een inleiding met stellingen door de Broeker historicus Roel Kingma, reageerden Jacob Kes, Beate Janssen van Raay en Astrid van de Weijenberg op een aantal stellingen.

Deelnemers mochten stemmen over de vraag wat nu precies onze verhouding is. Zijn we broers en zussen? Zijn we al lang geleden gescheiden, of zijn we nog getrouwd maar stevenen we af op een vechtscheiding? Onder de aanwezigen was een sluimerend verlangen te bespeuren naar een betere samenwerking. Het is in het verleden te vaak gebeurd dat teveel naar de voordelen voor de afzonderlijke partijen voor zich werd gekeken. Is het niet beter te kijken naar de idealen die wij delen en daarin samen op te trekken?

Zanger Vincent Koerse verhoogde de sfeer, de andere cafégasten zongen uit volle borst mee.

Afgevaardigden van de drie partijen gaan de avond binnenkort nabespreken. Hierbij de stellingen waar Jacob Kes, Beate Janssen van Raay en Astrid van de Weijenberg hun betoog op baseerden.

Stellingen:

1. Er zijn de afgelopen jaren verschillen van mening geweest tussen de verschillende linkse partijen. Deze verschillen zijn niet te overbruggen.

2. Er is geen linkse partij met echt economisch-linkse opvattingen.

3. De PvdA is bereid tot het sluiten van compromissen. Groen Links en SP zijn dat niet.

4. D66 hoort ook bij de Rode Familie.

5. Groen Links heeft duurzaamheid op de politieke agenda geplaatst. SP, PvdA en Groen Links vinden elkaar nooit op duurzaamheid.

6. De SP is sterk in het voeren van concrete acties voor het oplossen van problemen. Actievoeren is de beste manier maatschappelijke problemen op te lossen.

Beate Janssen van Raay en Hans van Amstel

Politiek cafe