Noodfonds

13 december 2022

ALLEEN PVDA WIL NOODFONDS

Net als in veel gemeentes om ons heen wilde de PvdA Waterland een noodfonds instellen om inwoners en (sport)verenigingen en (culturele) stichtingen, die omvallen door te hoge kosten voor boodschappen of inflatie of energie te helpen. Via een maatwerkregeling zou gekeken kunnen worden of men ervoor in aanmerking kwam. Helaas heeft dit plan het niet gehaald in de Raad van Waterland. De andere partijen denken dat het wel goed komt met de bestaande regelingen en de potjes makkelijk bereikbaar zijn voor mensen in nood. Direct daarna gaf de wethouder toe dat er allerlei doelgroepen zijn die niet in aanmerking komen voor hulp en dat de signalering voor schuldhulp alleen is voor mensen met een sociale huurwoning en dus niet voor mensen met koopwoningen. Waarom dit in de gemeentes om ons heen anders gezien wordt, waardoor daar wel een noodfonds komt, daar was geen antwoord op.
De raad van Waterland koos er in meerderheid voor wel geld uit te geven aan ‘leuke’ dingen. Wij zijn er ook voor om feesten goed te vieren, maar als we moeten kiezen uit de reservegelden van de gemeente dan willen we als PvdA op dit moment liever eerst bewoners en verenigingen ondersteunen als zij echt omvallen.
Dus zijn wij blij dat het college heeft ingesteld dat mensen tot 130% van het bijstandsniveau gecompenseerd worden voor energiekosten, maar wij weten uit de cijfers van het Nibud dat juist mensen van 130-150% van de bijstandsnorm er enorm op achteruit gaan. Dit is een groep die werkt, veel al kinderen heeft en geen enkele toeslag ontvangt, omdat zij daarvoor te veel verdienen. Deze groep mensen wordt geheel buiten hun schuld om geconfronteerd met prijsstijgingen. Het is niet omdat zij zelf verkeerde keuzes maken, het zijn onverwachte kosten waar zij helemaal niets aan kunnen doen. Daarnaast willen wij (sport)verenigingen en (culturele) stichtingen ondersteunen, die bijvoorbeeld dicht moeten als de energiekosten te hoog worden. Dat gebeurt niet zo maar, daar moet beleid voor gemaakt worden en dat wilden we als PvdA hiermee bereiken: een fonds voor nood.
Wij betreuren dus het besluit van de Raad!