Door Beate Janssen van Raaij op 25 januari 2015

Nieuws over Monnickendam

Om u op de hoogte houden van onze activiteiten, hierbij een overzicht van lopende zaken in Monnickendam: Zwembad, Woonruimteverdeling, De Steg, Gemeentewerf/Milieustraat

Zwembad Monnickendam
Het college is voornemens om via een beperkte aanbestedingsprocedure een nieuwe exploitatie-overeenkomst voor het zwembad af te sluiten. De fractie heeft laten weten het college te houden aan haar uitgangspunt dat continuïteit, behoud van personeel en aanbod gewaarborgd zijn.

Woonruimteverdeling
Door de invoering van de nieuwe Huisvestingswet per 1 januari 2015 wordt de lokale beleidsvrijheid van gemeenten bij woningtoewijzing in de sociale sector fors ingeperkt. De nieuwe wet gaat meer dan ooit uit van het recht om je te vestigen waar je wilt. De PvdA is niet tegen dit principe , onze kinderen moeten zich kunnen vestigen in de plaats die de voorkeur heeft. Dit wringt echter met ons uitgangspunt dat mensen met een sociale, historische of economische binding als eerste in aanmerking moeten komen voor een nieuwe of vrijkomende woning , met name in de sociale huursector. De lokale toewijzing wordt nu beperkt tot 25%. Een probleem dus, gezien het feit dat de vraag in dit segment het aanbod ver dreigt te overstijgen. Er moet sowieso meer gebouwd gaan worden.
De fractie heeft aangegeven mee te kunnen gaan in het voorstel van de Stadsregio om naast de 25% lokale toewijzing een regionale bindings- en urgentieregeling uit te werken (ook 25%, waarbinnen de lokale en regionale urgenten worden ondergebracht). Dit voorstel geeft naar onze mening de maximaal mogelijke ruimte voor lokale toewijzing. Dit moet dan wel op schaal van de huidige stadsregio en niet op op lokaal of subregionaal niveau (bv regio Waterland, waarvan deelname van Purmerend nu al discussiepunt is).
De Steg
Bij de leden van praathuis de Steg mag de vlag uit. Het gebouwtje aan de haven van Monnickendam heeft in de raadsvergadering van 22 januari het stempel “ algemeen belang” gekregen. Het wordt voor 1 euro overgedragen aan Museum De Speeltoren, die de ruimte in gebruik geeft aan de Stichting Oud Monnickendam. De havenmeester kan het gebouw blijven gebruiken, en de mannen van De Steg kunnen er ook de komende jaren terecht voor hun belangwekkende gesprekken. Hiervoor heeft ook de PvdA zich al jaren hard gemaakt, en wij zijn blij dat dit nu geregeld is.
Gemeentewerf/milieustraat
Het ziet er naar uit dat verplaatsing van de gemeentewerf/milieustraat naar bedrijfserf Katwoude juridisch en planologisch mogelijk is. De fractie heeft vragen aan het college gesteld over met name de noodzaak tot verplaatsing van bedrijven uit de binnenstad van Monnickendam in relatie tot de voorgenomen ontwikkeling van Bedrijventerrein Het Galgeriet.Hakvoort en de Havenstraat
Anderhalf jaar geleden was er veel reuring in de binnenstad  van Monnickendam over de plannen van scheepsbouwer Hakvoort om zijn bedrijf uit te breiden. Kon dat daar wel? Wat vonden de bewoners daarvan? De stadsraad hield een enquete onder de bewoners, waaruit bleek dat de meningen verdeeld waren. Het PvdA standpunt was en is, dat het wel een onsje minder kan, maar dat wij toch graag dit bedrijf, dat hier al generaties gevestigd is, en werkgelegenheid biedt aan bijna 100 mensen voor Waterland willen behouden.
Sindsdien is het stil rond dit onderwerp. Het oude Stuttenburg zou gesloopt worden maar het staat nog steeds dagelijks verder te verkrotten en de oude rokerij aan de Havenstraat begint diezelfde kant op te gaan. Op die plaats zouden appartementen komen, maar de plannen daarvoor worden steeds uitgesteld. Wij hebben de wethouder hierover vragen gesteld, en zullen het proces de komende maanden scherp in de gaten blijven houden. Het kan niet zo zijn dat de binnenstad van Monnickendam op deze manier verwaarloosd wordt.
Inmiddels hebben wij de antwoorden van de wethouder ontvangen.

De volgende vragen zijn gesteld en deze antwoorden zijn gegeven:
1 Wanneer gaat de sloop van Stuttenburg plaatsvinden?
De omgevingsvergunning voor het slopen van het pand is enige tijd geleden (okt. 2014) verleend. Hakvoort heeft een week geleden aangegeven opdracht te gaan verlenen voor het slopen van Stuttenburgh. Dit zal dus niet lang meer duren.

2. Zit er voortgang in de bouwplannen op de plaats van de rokerij?
Op dit moment hebben wij een verzoek om vooroverleg in behandeling voor het herinrichten van het terrein. Het verzoek betreft de sloop van de 2 rokerijen en daarvoor in de plaats het bouwen van winkels en appartementen. Zodra alle benodigde stukken voor het beoordelen van het verzoek zijn ingediend zal een advies aan het college en een raadsinformatiedocument aan de raad worden voorgelegd. Naar verwachting duurt dit niet langer dan 2 maanden.

3 Zo nee: wat het college wil doen aan het feit dat er op zo’n centraal punt in het historische centrum van Monnickendam een pand zo staat te verslonzen?
Zie antwoord onder 2.

4 Ook horen wij graag of er voortgang zit in de uitbreidingsplannen van Hakvoort.
Voor wat betreft de uitbreidingsplannen van de scheepswerf het volgende:
Alvorens gestart wordt met het opstellen van een postzegelbestemmingsplan procedure dient een exploitatieovereenkomst ter vergoeding van de kosten en de planschade gesloten te worden tussen initiatiefnemer en de gemeente. Eind 2014 hebben wij  een exploitatieovereenkomst in concept naar Hakvoort gestuurd. Op dit moment wachten wij op de reactie van Hakvoort op de exploitatieovereenkomst.
Zodra de exploitatieovereenkomst is ondertekend en de exploitatiebijdrage is betaald, kan gestart worden met het opstellen van het postzegelbestemmingsplan.

Nieuws vanuit de fractie

Beate Janssen van Raay