11 november 2015

Johan Lillo 60 jaar lid

Dhr. Johan Lillo is 60 jaar lid van de Partij van de Arbeid

„Eerbied hebben voor iedereen met een eerlijke overtuiging, ook als het de jouwe niet is”

Dat zei Johan Lillo toen we hem met een delegatie van de PvdA op 11 november 2015 bezochten ter ere van zijn zestig jarig lidmaatschap van de PvdA. De delegatie overhandigde hem een een bos bloemen, een mooie brief van Hans Spekman en twee boeken, een boek van Gerti Verbeet en een boek over Troelstra. De internationale is gezongen.Johan-Lillo-P1040369

In 1955 mocht Johan, woonachtig in Veendam, van zijn ouders lid worden van de PvdA op voorwaarde dat hij een goed rapport haalde op de middelbare school. Lid worden was verder vanzelfsprekend, Johan komt uit een rood nest. Al in zijn jeugd was Johan heel actief in de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC). Hij heeft daar zijn vrouw Diny ontmoet. Aan het AJC heeft hij dierbare herinneringen; „Het was één grote familie”. Hij heeft er zijn vrouw Diny ontmoet.

Een groot aantal jaren was Johan actief voor de partij in diverse functies, waaronder voorzitter bestuur, raadslid en wethouder. Hij is vooral actief geweest in Amsterdam Noord en Oost en Broek in Waterland. In de tijd dat hij voorzitter van de partij in Broek in Waterland was, heeft hij veel landelijke kopstukken Lillo-5-overgehaald langs te komen naar zijn kleine afdeling, waaronder Joop den Uyl. Dat trok volle zalen. Tijdens de bestuurlijke fusie in 1991 die geleid heeft tot de gemeente Waterland vervulde hij een belangrijke rol bij de samenstelling van de kandidatenlijst van de PvdA. Dat was een turbulente tijd binnen de partij.

Johan is een groot deel van zijn werkzame leven onderwijzer in Amsterdam Noord geweest en heeft zich daarnaast jarenlang actief ingezet als bestuurslid van de Vakantie Kinder Feesten (V.K.F.).

Met Johan hebben wij een sociaal democraat in hart en nieren binnen onze afdeling die kan putten uit een schat aan kennis en ervaring. Wij hopen hem nog lang in ons midden te hebben. Johan, enorm bedankt voor je grote bijdrage aan de partij en op naar het 65 jarig jubileum!

Hans van Amstel          Beate Janssen van Raay
Voorzitter bestuur       Fractievoorzitter