Door Bert Schalkwijk op 17 maart 2015

In memoriam Heleen Slauerhoff-Koopal

Op vrijdag 13 maart 2015 is na een lang en strijdbaar leven onze Heleen overleden.

We kennen Heleen als een sociaal democraat in hart en nieren.

Vanaf haar geboorte in Leeuwarden tot de dag van haar overlijden heeft zij ons gedachtengoed uitgedragen en in de praktijk gebracht. Als jong meisje al werd zij lid van de SDAP, en in 1946 van de PvdA. Daarmee was Heleen één van onze oudste leden.

Haar politieke en maatschappelijke leven stond in het teken van de PvdA. Heleen was een praktisch ingestelde vrouw, die met overtuiging haar mening uitdroeg. Daarbij was ze zeker succesvol. Naast haar gezin maakte ze altijd tijd voor maatschappelijke kwesties in haar buurt. Ze was dan ook de eerste vrouw die de emancipatieprijs in de gemeente Waterland in ontvangst mocht nemen. Een voorbeeld in haar tijd. Daarbij bleef het niet: het ombudswerk heeft Heleen samen met anderen vorm gegeven en in praktijk gebracht. Nog altijd zijn mensen haar dankbaar voor het ontwarren van de bureaucratische knopen waar zij tegen aan liepen. Heleen ging niet opzij voor juristen en belastinginspecteurs.

In de jaren 1972 – 1980 was Heleen raadslid voor de PvdA in de gemeente Monnickendam. Ook daar heeft ze ons sociale geluid laten horen en heeft ze zaken voor elkaar gekregen. Zelf was ze het meest trots op de aanleg van het fietspad tussen de Oosterweg (Purmer) en Purmerend. Graag zou ze zien dat haar naam daaraan wordt verbonden.

Landelijke bekendheid kreeg Heleen bij haar televisie optreden in Het Lagerhuis. Ze stond voor haar mening, en was ook daar een graag geziene gast. Anders dan Marcel van Dam is Heleen Slauerhoff niet een teleurgestelde sociaaldemocraat geworden. Ze bleef tot haar einde geloven in een sociale en rechtvaardige samenleving.

We zullen haar karakteristieke stem missen.
Wij wensen haar kinderen en andere familie sterkte met het verlies.

Partij van de Arbeid Waterland, bestuur, fractie en leden

De uitvaart van Heleen is woensdag 18 maart om 13 uur in Purmerend. Crematorium.
Bij de uitvaart zal ook PvdA muziek worden gespeeld; Morgenrood en de Internationale.
Dinsdagavond 17 maart is condoleance bezoek van 19 – 20.30 in de Opstandingskerk.

Bert Schalkwijk

Bert Schalkwijk Bert heeft als wethouder  de voetbalclubs  kunstgras gegeven,  een nieuwe hockeyclub is opgericht. Het mantelzorgcafe kreeg zijn volle aandacht. De minima konden blijven rekenen op een ruimhartig beleid, de bibliotheken bleven in alle kernen open etcetera. En, heel belangrijk voor de toekomst: de transities in het sociaal domein zijn uitstekend voorbereid, zodat de

Meer over Bert Schalkwijk