Door Ton van Nieuwkerk op 22 december 2013

Hakvoort kleiner!

De uitbreidingsplannen van Hakvoort moeten kleiner worden dan in het nu voorliggende masterplan. Dat heeft de gemeenteraad van Waterland – op voorstel van PvdA/D66 – op donderdag 19 december besloten. Al eerder had het College gezegd dat het masterplan kleiner zou moeten. De Raad steunt het College hierin, maar verzoekt ook te kijken of het niet nog kleiner kan. Een beperkte uitbreiding kan wel worden toegestaan. Voor de exacte plannen van Hakvoort en de door het College voorgestelde maxima verwijzen wij naar de site van de gemeente.

Helaas heeft de Raad een tweede D66/PvdA-voorstel om de regiefunctie voor het vervolg bij het College neer te leggen, niet gesteund. Daarmee is met name onduidelijkheid ontstaan over het concrete vervolg. Gaan het College en Hakvoort alsnog proberen het – op basis van de raadsuitspraak – het met elkaar eens te worden of wacht de gemeente op een aanvraag van Hakvoort. Dat laatste zou nog jaren op zich kunnen gaan wachten. Of gaat het College door met het maken van een gewijzigd bestemmingsplan, los van het feit of de gemeente het wel of niet eens is met Hakvoort?

Ik zal in december schriftelijke vragen stellen aan het College om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Ook en met name in het belang van Hakvoort en de omwonenden. De huidige onduidelijkheid mag niet te lang duren. Ik zal daarom blijven proberen om binnen een half jaar een door een zo veel mogelijk partijen gesteund Masterplan te krijgen.

Ton van Nieuwkerk

hakvoort 72

Ton van Nieuwkerk

Ton van Nieuwkerk Ton van Nieuwkerk is onze wethouder in de huidige coalitie GL, WN en VVD, en was dat in de jaren 2018-2022 in de coalitie met CDA, GL, D’66.   achtergrond Ton van Nieuwkerk Ton is een oude bekende binnen de afdeling Waterland. Hij was van 2004 tot 2014 voor ons fractievoorzitter in