Drees Penning voor Dhr. Cees Kaars

25 november 2019

Op zaterdag 23 november heeft de PvdA Waterland de Drees Penning uitgereikt aan Dhr. Cees Kaars uit Marken. Het was een feestelijke bijeenkomst met vrienden en familie. PvdA Wethouder Ton van Nieuwkerk sprak de woorden die ook in de brief van de voorzitter van het landelijke bestuur Nelleke Vedelaar naar voren kwamen. En ook fractievoorzitter Beate Janssen van Raaij en duoraadslid en tevens zoon Alexander Kaars spraken de jubilaris hartelijk toe. Dhr. Kaars was heel blij met de onderscheiding na 65 jaar lidmaatschap, belangrijker dan een koninklijke onderscheiding.

Zijn zoon Alexander Kaars:

“Dit is niet zo maar een penning. Het is geen penning voor zoveel jaar lidmaatschap van een vereniging of tijdschrift of zoveel jaar voor dezelfde werkgever te hebben gewerkt. Je inzetten voor de maatschappij is toch andere koek. Je krijgt dan te maken met verzet en boze reacties. Dit is een penning voor de waardering voor je actieve inzet voor de PvdA, waarin je de Sociale en Democratische waarden van de PvdA hebt nagestreefd. Deze penning is ook een waardering voor je inzet voor Marken. Cees schreef bijvoorbeeld columns voor de Marker Krant, een berucht tijdschrift van de PvdA afdeling Marken. Cees heeft tijdens zijn actieve PvdA periode als fractielid en raadslid aan de basis gestaan van vele fundamenten op Marken, waarvan veel Markers nu nog gebruik maken. Hij deed dit natuurlijk niet alleen. En inzet betekent niet dat alles lukt. Cees heeft meegewerkt aan de realisatie van een nieuwe school met een gymzaal geschikt voor zaalsporters. Veel werk, maar helaas is dit niet gelukt. Daarnaast heeft hij meegewerkt aan de realisatie van de voetbalkantine, aan de vernieuwing in het huidige sportcomplex, aan het ‘ Het Trefpunt’ en hij heeft zich actief ingezet voor een openbare bibliotheek. Gelukkig is dit allemaal wel gelukt. Hij deed de dingen niet alleen van achter zijn vergadertafel, maar ok door de mouwen op te stropen.

Ook naast de politiek was mijn vader actie. Hij was voorzitter van de sportvereniging Marken. Hij zette zich in voor de realisatie van de huidige gereformeerde Patmoskerk, ondanks dat hij Ta Hervormd gedoopt was. En voor de financiering van de kerk bakte hij meerdere jaren belangeloos oliebollen op oudjaarsdag, waarbij de opbrengst volledig ten gunste kwam voor de bouw van de kerk. En ook in zijn werk was hij sociaal betrokken. Hij was daarvoor jaren OR lid bij AKZO. En of dat nog niet genoeg was, is hij ook nog voorzitter van de Marker postduivenvereniging ‘Door vriendschap Sterk’.

Dit alles was alleen mogelijk door de steun van zijn vrouw, moeder van zes kinderen. Eigenlijk verdient ook zij een lintje.”

Van harte gefeliciteerd Cees Kaars!

PvdA Waterland