Door op 4 februari 2014

Dit hoorden we in de Oranjewijk

canvas pvda 25jan2014 b en h leuk

Regelmatig gaan leden van de PvdA de wijk in om te vragen wat er leeft. Dat doen we niet alleen voorafgaand aan de verkiezingen, maar ieder jaar, minimaal vier keer. Iedere keer gaan we naar een andere wijk of kern. Op zaterdag 25 januari waren we in de Oranjewijk om te onderzoeken wat u vindt van uw wijk en van de lokale politiek. Dit hoorden we.

Wat is het grootste pluspunt aan uw buurt?

De bewoners van de Oranjewijk zijn erg tevreden over hun wijk. De belangrijkste reden is de sfeer en de rust. ”Het is hier altijd heel gezellig met de buren”. “Ik woon hier al sinds deze wijk gebouwd werd”. “Als ik iets wil lenen vraag ik het gewoon aan de buurman”. “Als ik naar het ziekenhuis moet, is er altijd wel iemand die me er heen wil rijden”. “Lekker rustig” en “Het is dichtbij het centrum en het Groene Hart”.

Wat is het grootste minpunt aan uw buurt?

Over minpunten moest vaak langer worden nagedacht. De meesten wisten er zelfs geen te bedenken. Wel werd er veel geklaagd over parkeeroverlast. Er is te weinig in de wijk. Mensen die geen plek kunnen vinden parkeren daarom soms dubbel, wat tot irritatie leidt. Ook wordt de parkeeroverlast voor de Gouwzeeschool genoemd. Andere verbeterpunten: de hefbrug, de toegang tot Monnickendam is te smal, de verkeersblokken zijn te laag en hebben zo geen functie, de afwatering op de Margrietstraat is niet goed.

Wat zou de lokale politiek aan uw buurt kunnen veranderen?

Ook over de wensen aan de lokale politiek moest langer worden nagedacht en ook hier was er vaak niets te wensen. De bewoners aan de Marijkestraat zijn niet blij met de Gouwzeeschool, maar beseffen ook dat dit een gepasseerd station is, hoewel er nog wel suggesties zijn om de garagelampen iets te dimmen. Om het parkeerprobleem op te lossen is geopperd om er openbaar groen voor op te offeren of om op asociaal gedrag te controleren. Verder was er de vraag voor voorzieningen voor 12-16 jaar, meer verlichting voor een veiliger gevoel, de stoep van de Bernhardlaan herbestraten, een afvalcontainer voor plastic en kleine bijeenkomsten voor ouderen.

Wat moet de komende vier jaar de grootste prioriteit van de gemeente zijn?

Dit was een meerkeuzevraag:

62%     Goede zorg in de buurt

26%     Betaalbaar wonen

12%     Iets lagere lokale belastingen

0%       Het creëren van banen

We willen de bewoners van de Oranjewijk bedanken voor uw inbreng.

Hier kunnen we wat mee!

Met vriendelijke groet,  Namens de PvdA Waterland,