Door Brigitte Buis op 25 september 2013

Broek in Waterland denkt mee

Eerste antwoorden op de 18 gesprekken op de Wagengouw

25 september 2013

Brigitte Buis:  Ik heb als raadslid uw vragenlijst direct opgepakt.

– De vraag over het ‘achterstellen’  van Broek in Waterland komt steeds terug sinds de herindeling in 1991. De kernen hebben het idee dat zij anders behandeld worden dan Monnickendam, maar dat is echt niet zo kan ik uit eigen ervaring vertellen. Als het om het maaien van gras gaat, dan gebeurt dat in alle kernen op dezelfde manier. Ook in Monnickendam wordt dit soort groen dus 2x per jaar gemaaid. Ander groen kan vaker gemaaid worden, bijvoorbeeld het groen in een toeristisch gebied binnen de kern, maar dat geldt dan ook weer voor alle kernen.

– Daarnaast stelde ik de vraag over de berm aan de gemeente en het antwoord kwam al snel:

De berm is inderdaad van de gemeente Waterland. Dat betekent dat er in het bestek staat dat  deze een bepaald aantal keer per jaar gemaaid wordt. Omdat de berm grenst aan landelijk gebied, wordt hij 2x per jaar gemaaid en afgeruimd. Dat geldt voor alle bermen grenzend aan het landelijk gebied. We zitten op dit moment in een periode van bezuinigingen. Dus moet de gemeente ook bezuinigen op alle budgetten. Het verzoek tot meer maaien kan in deze omstandigheden helaas niet overgenomen worden. We wachten als PvdA Waterland op betere tijden, waarin we deze vraag samen met u opnieuw kunnen stellen.

Brigitte Buis, raadslid PvdA Waterland

Brigitte Buis officieel_2

18 gesprekken op de Wagengouw

Op zaterdag 21 september 2013 zijn  Beate, Jon, Jeroen en Hans, vier actieve leden van PvdA afdeling Waterland, de huizen op de Wagengouw in Broek in Waterland langsgegaan op de Wagengouw in Broek in Waterland om met de bewoners in gesprek te gaan. Gevraagd werd wat mensen het grootste pluspunt in hun buurt vinden, het grootste minpunt, wat de lokale politiek voor ze kan betekenen en wat er landelijk deze kabinetsperiode in ieder geval bereikt moet zijn.

Het waren leuke gesprekken. De bewoners van de Wagengouw zijn enorm blij met het prachtige uitzicht, de rust, het groen en de grote vrijheid die men ervaart. Over minpunten moest vaak lang worden nagedacht en veel bewoners konden niets bedenken. Punten die wel genoemd werden waren:

• Er wordt te hard gereden over de Wagengouw
  • Er wordt te hard gereden op de Galggouw. Dit is formeel een 60-km weg terwijl er huizen vlak langs staan en er een fietspad op uit komt. Gevaarlijk punt.
  • De groenstrook aan de andere kant van de weg wordt slecht onderhouden
  • De woningen zijn te klein, slecht geïsoleerd en gehorig
  • Jammer dat het achter de huizen is volgebouwd met nieuwe huizen, al is er ook veel begrip voor
  • Soms teveel sociale controle

De vragen aan de lokale politiek zijn:

• Beter onderhoud van de groenstrook aan de overkant van de straat
  • Hogere verkeersdrempels op de Wagengouw
  • Maximum snelheid Galggouw bij huizen 30 km per uur
  • Een oplossing voor het harde rijden op de Galggouw
  • Handhaving van loslopende honden
  • Meer aandacht voor de kernen rondom Monnickendam. De indruk bestaat dat de kernen achtergesteld worden

Op de vraag wat er na deze kabinetsperiode in ieder geval bereikt moet zijn worden de volgende antwoorden gegeven

• Ontzie de minima, houdt sociale voorzieningen op peil, zorg goed voor de ouderen
  • Stel normen en waarden weer centraal, wees eerlijk
  • Zie huizen als gebruiksvoorwerp in plaats van kapitaal / investering
  • Groei is niet zaligmakend, we hebben al zoveel
  • Meer werkgelegenheid
  • Bezuinig niet; geld moet rollen!

Als vervolg op de gesprekken wordt dit verslag doorgestuurd aan de fractie van de PvdA met het verzoek de vragen aan de regionale politiek te beantwoorden. Dit verslag is opgestuurd aan de bewoners die aangaven daar prijs op te stellen.

Alle bewoners die met ons in gesprek zijn gegaan: onze hartelijke dank!!

Hans van Amstel, secretaris PvdA Waterland

IMG_1981

Brigitte Buis

Brigitte Buis Wij bedanken Brigitte Buis voor haar politieke werk als wethouder, raadslid, actief lid, adviseur en coach. Zij voerde het met hart en ziel uit. Wij zijn blij dat zij nog steeds actief is voor de PvdA Waterland!

Meer over Brigitte Buis