Door Beate Janssen van Raaij op 18 mei 2016

Brede School Monnickendam

Het zal u niet ontgaan zijn: het project Brede School in Monnickendam (officiële benaming: Multifunctionele Accommodatie) is niet meer. In december gaven de schoolbesturen in gesprek met de portefeuillehouder aan niet meer verder te willen. In een stormachtige raadsvergadering op 21 april heeft het college besloten het project te willen stoppen.

Uw fractie heeft dat bijzonder hoog opgenomen. De PvdA heeft zich steeds sterk gemaakt voor de Brede School als plaats waar kinderen in een veilige omgeving kunnen leren. Maar het is ook een plek voor andere voorzieningen, zoals naschoolse opvang, een bibliotheek en het Centrum voor Jeugd en Gezin om begeleiding te bieden waar het niet gaat. Wij hebben steeds gehoopt dat hier een geheel gevormd zou worden dat groter is dan de som der delen.

Bovendien heeft het project ruim 750.000 euro aan voorbereidingskosten gekost, gemeenschapsgeld dat nu domweg verdampt is. De scholen hebben in een laat stadium aangegeven niet meer te willen, maar de uiteindelijke fout ligt in onze ogen toch echt bij het college. Steeds hebben wij gevraagd om een strakke regievoering, steeds zijn wij gerustgesteld dat het daarmee wel in orde was. Uiteindelijk blijkt dat dus niet het geval te zijn geweest. De oppositiepartijen hebben een motie van wantrouwen ingediend tegen de betreffende wethouder, maar daarmee krijgen we de Brede School natuurlijk niet terug. Zonde van een mooi en belangrijk project.