Door Beate Janssen van Raaij op 25 januari 2015

Bomenrijtje Zuiderwoude mogelijk gekapt

PvdA-genoot Simon van Geldorp nam afgelopen week contact op met onze fractie. In oktober heeft de gemeente zonder enige vorm van overleg met de bewoners een vergunning afgegeven om 28 populieren aan de Burgemeester Peereboomweg te kappen. Natuurlijk waren de bewoners van Zuiderwoude verontrust en verontwaardigd. Het betreft hier het prachtige bomenrijtje bij de kerk en pastorie van Zuiderwoude. Inmiddels is er overleg tot stand gekomen tussen bewoners, wethouder en  en het Hoogheemraadschap -verantwoordelijk voor het onderhoud op die plaats – en is uitstel gewonnen. Er komt een serieuze contra-expertise en er wordt gekeken of er alternatieven zijn. Omdat de Burgemeester  Peereboomweg kadastraal gezien tot Broek in Waterland behoort hebben gemeente en Hoogheemraadschap verzuimd de dorpsraad en omwonenden op de hoogte te stellen over de plannen. Zij hebben dus nooit een kans gekregen  bezwaar te maken of tenminste mee te denken. Een dergelijk kille ambtelijke benadering staat haaks op de belofte van het college om burgers meer te betrekken bij het beleid, ook voor onze PvdA fractie een speerpunt. Wij hebben daarover dan ook vragen gesteld, en de wethouder heeft ons toegezegd dat in het vervolg in vergelijkbare situaties in een eerder stadium contact met bewoners wordt opgenomen.

Beate Janssen van Raay

raadslid PvdA Waterland