28 januari 2013

Nieuwsbrief Ton van Nieuwkerk

Ton van Nieuwkerk

In mijn nieuwsbrief deze keer nieuws over de welzijnsdiscussie, de Monnickenmeer, tijdelijke woningbouw voor jongeren, voetbal en hockey en de ledenvergadering op 29 januari 2013 .

Welzijnsdiscussie

In de Raad van november is de begroting van Waterland voor 2013 vastgesteld. De bezuinigingen van in totaal 1 miljoen euro hebben natuurlijk de meeste aandacht gekregen en met name die op de welzijnsinstellingen. Op voorstel van de coalitiepartijen zijn de bezuinigingen op de peuterspeelzalen in Ilpendam en Marken geheel teruggedraaid en die in Broek en Monnickendam grotendeels. Het begrotingsdebat heeft tevens duidelijk gemaakt dat de welzijnsinstellingen in Waterland gewoon open zullen blijven en dat de schrikbeelden van de oppositie hierover dus onjuist zijn gebleken.

Het eerder door de coalitie extra beschikbaar gestelde geld voor sport, onderwijs, Baanstede en het jongerenwerk, blijft gehandhaafd. En ook het minimabeleid en het zorgbeleid worden ruim uitgevoerd. Een sterke en sociale begroting dus!

Speciale aandacht vraagt de bibliotheek. Wethouder Schalkwijk zal in februari met voorstellen komen hoe vanaf 2014 het bibliotheekwerk zal worden georganiseerd. Dan zal duidelijk worden of – conform de wens van de PvdA-fractie – ook de vestigingen in de kernen behouden kunnen blijven.

Monnickenmeer

Wij hebben samen met Waterland Natuurlijk! een voorstel ingediend om de gemeentelijke gronden in de Monnickenmeer te verkopen. Dit voorstel is door een meerderheid in de gemeenteraad aangenomen. Daarmee is een positief einde gekomen aan een jarenlange (bedrijventerreinen)discussie over de Monnickenmeer en wordt duidelijk dat de Monnickenmeer gewoon groen zal blijven. Een resultaat om trots op te zijn!

Tijdelijke woningbouw voor jongeren

Mede op initiatief van Brigitte Buis heeft de Raad (met steun van CDA, GL, WN! en de PvdA) een motie aangenomen waarin het College wordt gevraagd om met een plan te komen voor tijdelijke, goedkope woningen voor onze jeugd, bijvoorbeeld in de vorm van de zogenaamde wooncontainers. De gemeente heeft allereerst in kaart gebracht of er behoefte aan tijdelijke woningen is. Maar liefst 400 jongeren hebben aangegeven hiervoor graag in aanmerking te willen komen. Gezien dit resultaat wachten wij de plannen van het College op dit punt gespannen af. Het College zal voor 1 maart de Raad nader informeren.

Voetbal en hockey

Onze wethouder Bert Schalkwijk heeft samen met de burgemeester in het laatste kwartaal van 2012 maar liefst vier kunstgrasvelden voor de voetbalverenigingen in Monnickendam, Broek in Waterland, Ilpendam en Marken, kunnen openen. Bert lost daarmee zijn verkiezingsbelofte uit 2010 met verve in. Wat een geweldig resultaat!

Dit is niet alleen goed nieuws voor iedereen die het voetbal een wam hart toedraagt, maar ook goed nieuws voor de leefbaarheid in de kernen. Zo heeft de voetbalvereniging in Broek al aangegeven binnenkort met de school in Broek om de tafel te gaan zitten om te bezien in hoeverre de kunstgrasvelden ook te gebruiken zijn voor (buiten)schoolse activiteiten. Ook in de andere kernen zijn soortgelijke initiatieven te verwachten.

De komst van een kunstgrasvoetbalveld in Monnickendam is tevens goed nieuws voor de hockey. Door het intensieve gebruik van een kunstgrasvoetbalveld kan de voetbalvereniging met minder ruimte toe en ontstaat er op het sportcomplex in Monnickendam ruimte voor de komst van een hockeyvereniging. Deze vereniging zal al aan de competitie 2013-2014 kunnen meedoen.

Het aanleggen van kunstgrasvelden is overigens nog een hele klus. In opdracht van de PvdA Waterland heeft JIP-film hierover een documentaire gemaakt die te zien is op onze website.  Goed om te zien hoe ook heel veel vrijwilligers in Waterland hieraan een steentje hebben bijgedragen!

Baanstede

Door de landelijke bezuinigingen zit Baanstede (het bedrijf dat werk biedt aan 1000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of een arbeidsbeperking) in financieel zwaar weer. Om het komend jaar het hoofd boven tafel te kunnen houden, hebben de coalitiepartners voor 2013 extra geld beschikbaar gesteld voor een transitieplan.

Het bestuur van Baanstede heeft een Plan van Aanpak opgesteld waarin is gekozen om de huidige werknemers te detacheren richting het reguliere bedrijfsleven. Onze fractie heeft het College gevraagd om de gemeenteraad voor 1 maart te informeren in hoeverre de bedrijven in onze gemeente hieraan mee willen werken. Verder hebben wij als eis gesteld dat werknemers die niet gedetacheerd kunnen worden, toch een vorm van beschut werken kunnen behouden en in ieder geval niet werkloos thuis komen te zitten. De gehele gemeenteraad heeft zich hier achter geschaard. En deze eis is inmiddels ook door andere gemeenteraden in onze regio overgenomen. We houden hier de komende tijd de vinger aan de pols!

Ledenvergadering 29 januari

De PvdA Waterland houdt op dinsdag 29 januari weer een ledenvergadering. We komen bijeen in De Bolder te Monnickendam en starten om 20.00 uur. U bent daar – als lid of potentieel lid – natuurlijk van harte welkom. Tot ziens!

Ton van Nieuwkerk

Fractievoorzitter PvdA Waterland