9. Mobiliteit
Verkiezingsprogramma

9. Mobiliteit

Hoe passen we alle vervoersmiddelen veilig op de weg?

Ten eerste willen wij ruim baan voor de fiets en het OV. Auto’s krijgen te veel voorrang op wegen en bij parkeren. Verkeersoverlast van hardrijders en van vrachtwagens wordt in alle kernen als het grootste probleem van de dag beschouwd. We moeten hier dus meer actie op zetten. Wat ons betreft doen we dit samen met de bevolking en per kern. Het probleem is beter aan te pakken als iedereen meedenkt en als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid in de oplossing neemt. Doel is om het weer veilig en leefbaar te maken. Ook willen we de hulp van Veilig Verkeer Nederland als experts daarbij inschakelen.

Concreet voor weggebruik:

  • Per kern worden bewoners betrokken in het maken van een Plan van Aanpak van hardrijders, motorrijders, vrachtwagens en sluipverkeer.
  • En daar voegen we in overleg met de bewoners per kern een parkeerplan aan toe, waarin ook vermeld staat waar de elektrische laadpalen zijn of extra komen. 
  • Met het oog op nieuwe voertuigen van toeristische elektrische scooters tot e-bikes tot e-cars wordt onderzocht of en waar nieuwe rijstroken aangebracht kunnen worden in Waterland.
  • Fietsen wordt aangemoedigd door goed onderhouden fietspaden en goede stallingsmogelijkheden bij het Openbaar Vervoer.
  • We blijven ons inzetten voor goede Openbaar Vervoer verbindingen met de regio.
  • Alle woonbuurten worden ingericht als 30 Km gebieden conform de landelijke richtlijn Duurzaam Veilig. We zijn voor het inzetten van het smiley-systeem, snelheidsmeetpalen die mensen aanzetten zich te houden aan de maximaal 30 km per uur of zelfs flitspalen, omdat alleen boetes de overtreders doen remmen.
  • In Ilpendam willen we de Automatische Fysieke Afsluiting weer in werking stellen als blijkt dat het sluipverkeer weer toeneemt of een goed alternatief.
  • Bezorgdiensten zijn een landelijk probleem, maar we willen naar oplossingen om de overlast te beperken. Het is een lastig probleem wat we samen met de bevolking op willen lossen.

Concreet voor parkeren: 

  • De historische binnenstad van Monnickendam mag niet aan het zicht onttrokken worden, wij zijn dus tegen parkeren op het Schapenweitje of het landje van Ubbels
  • We starten de discussie met bewoners van Monnickendam over: Vergunning parkeren, autoluw of autovrij maken en kijken wat gewenst is.
  • Marken verdient een mooie, gastvrije entree, waarbij dagtoerisme in balans moet zijn met het wonen op Marken
  • In Ilpendam blijft gemonitord worden of het forens-parkeren laag blijft.
  • Elektrisch rijden is duurzamer dan rijden op fossiele brandstoffen. Er komen laadpalen bij.
  • Autodelen is een nog duurzamer alternatief, wat bovendien de leefomgeving minder belast. Wij willen deze mogelijkheid uitbreiden.
  • Bij de onderdoorgang Broek in Waterland blijven wij tegen een variant waarbij de N247 wordt verbreed tot 2×2 rijstroken. Dit zou namelijk meer verkeer aantrekken. Eén rijstrook en één busbaan per rijrichting in de onderdoorgang is wel een optie.

Deel dit