7. Cultuur: meer genieten van kunst en cultuur

7. Cultuur: meer genieten van kunst en cultuur

Cultuur: hoe zorgen we voor dat Waterlanders meer kunnen genieten van kunst en cultuur?

Kunst inspireert. Wij hebben in Waterland veel lokale en regionale kunstenaars op allerlei fronten en die willen we de kans geven Waterland bruisender en levendiger te maken naast de al aanwezige cultuur zoals de Monnickendammer Visdagen, ParckPop Ilpendam, de Broeker Feestweek, Koningsdag op Marken en traditioneel dorpsfeest in Zuiderwoude, Tuintonen in Watergang, de kunstroutes in alle kernen. Het liefst gaan we dan voor initiatieven die proberen inclusief te zijn: een divers aanbod en toegankelijk en uitnodigend voor iedereen.

Zo streden wij al bij de nieuwbouw op het Galgeriet voor kunst in de openbare ruimte. Kunst maakt ontmoetingsplekken, waar mensen sociaal samenkomen. We willen samen met alle Waterlanders meer van die plekken creëren.

Concreet:

• De gemeente steunt het lokale cultuuraanbod en verbindt verschillende partijen met elkaar: zoals het beschikbaar stellen van leegstaande panden als atelier- of repetitieruimte. Of Kunstenaars kunnen exposeren in lege winkeletalages.
  • Cultuur wordt bevorderd en gestimuleerd.
  • Op voorzieningen die kunst en cultuur bevorderen en toegankelijk maken (dorpshuizen, de bibliotheek, sport- en culturele evenementen) zullen wij niet bezuinigen.
  • We stimuleren kunst in de openbare ruimte en doen dit altijd in samenspraak met de bevolking.
  • De gemeente steunt initiatieven op het gebied van cultuur, vooral waar die mensen met elkaar verbindt en nieuwe groepen in aanraking brengt met kunst.
  • Wij willen structurele aandacht voor natuur- en cultuureducatie.
  • Omroep PIM werkt heel hard om alle initiatieven in Waterland te verslaan. Daar hebben we veel waardering voor. Daarom blijven wij omroep PIM ondersteunen waar nodig.
  • De kernen van Waterland zijn een kunstwerk op zich. Wij hechten aan onze monumenten en dragen daar zorg voor.
  • De bibliotheekvoorziening willen we zeker behouden in de kernen en we willen de bibliotheek zelfs een upgrade geven. Als het mogelijk is willen we samen met de jeugd extra mogelijkheden richting moderne dagelijkse middelen als media en it/ programmeren onderzoeken.
  • Cultuur is voor iedereen: onze gemeente participeert in het Jeugdcultuurfonds dat kinderen uit armere gezinnen in staat stelt om bijvoorbeeld dans-, theater- of muzieklessen te nemen.