11. Jeugd en onderwijs

11. Jeugd en onderwijs

Hoe verbeteren we de regierol van de gemeente?

Wij willen dat alle kinderen de kans krijgen zich te ontwikkelen tot sociale, verantwoordelijke en zelfredzame burgers. Elk kind verdient goed onderwijs. Daarnaast hebben kinderen ook een stem voor de toekomst. Zij weten hoe ze hun toekomst willen. We willen veel meer overleg met de jeugd om hen een grotere rol te geven in bestuur en beleid. Wij gaan op zoek en hebben ook jongeren op onze lijst en in de fractie, die al jaren heel actief zijn en initiatieven nemen op maatschappelijk gebied samen met jongeren uit Waterland.

Daarnaast willen wij de regierol van de gemeente binnen de jeugdzorg verbeteren. De wachtlijsten voor jongeren met problemen zijn te lang. Onze wethouder heeft al grote stappen gezet en wil graag zijn werk vervolmaken door het nieuwe systeem stevig en goed neer te zetten. Hiervoor brengen wij iedereen die zich bezighoudt met de zorg voor een kind of jongeren met elkaar in contact. Experts zijn het belangrijkst, want zij die werken in dit werkveld weten het best wat nodig is.

Concreet:

• Wij zetten initiatieven op en organiseren bijeenkomsten om samen met jongeren iets voor de maatschappij te doen. Zo betrekken we ze bij de politiek, maar horen ook hun mening.
  • De samenwerkende scholen in Monnickendam en de Brede Scholen in Ilpendam en straks in Broek in Waterland zorgen voor een mooie kans om instanties te laten samenwerken.
  • Het openstellen van sportclubs voor buitenschoolse opvang stimuleert kinderen om meer te bewegen. Daarnaast organiseert de gemeente gratis sportbijeenkomsten voor jongeren.
  • Korte lijnen tussen ouders, jongerenwerker, handhavers/ boa’s en politie zijn belangrijk. Door de politie wordt altijd gezocht naar samenwerking met zorg. De gemeente ziet daarop toe.
  • Wij willen dat kinderen goed toegerust aan de basisschool kunnen beginnen. De peuterspeelzaal kan de plaats zijn waar een (taal)achterstand wordt weggewerkt of verkleind.
  • Over de bibliotheekvoorziening is nog niet besloten hoe deze wordt voortgezet. Als PvdA zijn we voor een goede bibliotheek met vernieuwing. Naast boeken en alle activiteiten die we kennen uit de bibliotheek zouden we de bibliotheek willen upgrade naar 2022. Een mediacentrum/ it/programmeerleeromgeving…wij willen de jeugd betrekken om deze verzoeken bij de bibliotheek neer te leggen, dus ook voor de lange termijn.