1. Bestuur: hoe krijgen we ons bestuur daadkrachtiger?

1. Bestuur: hoe krijgen we ons bestuur daadkrachtiger?

De wereld verandert en de manier waarop wij besturen moet daarin mee. Door de groeiende informatievoorziening via internet en sociale media zijn bewoners veel meer op de hoogte en meer bereid mee te denken en te doen. De nieuwe omgevingswet kan een bijdrage leveren aan de cultuuromslag om meer te luisteren naar inwoners, ambtenaren meer vrijheid te geven en politiek-bestuurlijke verhoudingen te verbeteren.

Waterland blijft een zelfstandige kleine gemeente. Het was niet onze keuze. Sterker nog, wij denken wij dat onze gemeente haar taken op termijn niet goed kan uitvoeren en dus de bewoners zal benadelen. Wij blijven voorstander van een fusie, maar de zelfstandigheid is een democratisch genomen besluit. Dat voeren we graag goed uit door nu na te denken hoe we van deze kleine gemeente een succes kunnen maken. Wat ons betreft zijn de volgende drie stappen nodig:

1. De eerste stap is het reorganiseren van de ambtelijke organisatie. Onder leiding van onze wethouder is deze reorganisatie in 2021 ingezet. Hiervoor zijn extra ambtenaren aangetrokken en een nieuwe ambtelijke tussenlaag ingevoerd. Een nieuwe organisatie is echter veel meer dan een structuur. De echte omslag moet nog komen. In 2021 komen een strategisch personeelsplan en een plan voor de informatievoorziening. De Raad moet bestuurlijke keuzes maken over wat een kleine gemeente wel en ook niet kan. De PvdA zet in op een klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening voor onze burgers. De hoofdzaken zijn het welzijn van de bewoners, goede financiën, veilige IT, goede zorg en dienstverlening, sociale woningbouw en goed samenwerken in de regio.

2. De tweede stap is een betere balans tussen regels en uitvoering op maat. Vaak komt een bewoner met een goede vraag, die net niet binnen de regels valt maar ieder logisch denkend mens normaal zou vinden. Het is van groot belang om regels vast te stellen en vervolgens te bewaken, maar niet alles is in regels vast te leggen. Bewoners vragen terecht om maatwerk en wij willen hier veel meer gehoor aan geven dan nu gebeurt. Ook willen wij meer vertrouwen geven aan onze ambtenaren, die de regels toepassen. We geven ze graag meer ruimte om dingen aan te voelen en met gezond verstand in overleg met de mensen die zorg vragen uit te voeren. Nu zien we dat de balans te vaak doorslaat naar het controleren. Dit frustreert de medewerkers en ook de bewoners die ermee te maken krijgen. Daarnaast hebben wij zorgen over het personeelstekort. Wij willen graag dat onze gemeente een goede werkgever is waar ambtenaren graag werken. Wij denken dat er minder personeel zal vertrekken en er makkelijker nieuw personeel wordt aangetrokken als wij meer vertrouwen geven aan onze ambtenaren en ze minder belasten met zaken die hen onnodig extra werk geven.

3. De derde stap is dat we naar onze eigen werkwijze kijken. De samenwerking tussen raad/ het college /de bewoners/ experts/ buurgemeenten staat voorop. Wij geloven erin dat een zelfstandige kleine gemeente als de gemeente Waterland beter zal functioneren als we meer expertmeetings en beeldvormende raadsvergaderingen houden. Zo willen we ook het succesvolle initiatief ‘Raad gaat naar de kernen’ weer oppakken.

De afstand tussen burger en politiek is nog steeds groot en die moet kleiner. Het vertrouwen van de bewoners kan alleen groeien als mensen beter gehoord worden en meer betrokkenheid voelen. De politiek en de bewoners moeten meer in gesprek met elkaar. Nu zijn de raadsleden te vaak met zichzelf en elkaar bezig.