Door Henk van Berkum op 6 december 2016

OV na aanleg Noord-Zuidlijn

De aanleg van de Noord-Zuidlijn gaat consequenties hebben voor het openbaar vervoer in onze regio. Het is de bedoeling dat er in 2018 in Amsterdam-Noord een groot overstappunt komt, waar de passagiers van de bussen overstappen op de metro. Ook bij het Schouw komt een groot overstappunt. 70% van de bussen rijdt dus niet meer direct naar Amsterdam CS, Markers die naar CS willen moeten per definitie overstappen. Voor Monnickendammers geldt dat zij alleen direct naar CS kunnen via de 314, die over de N247 rijdt. Het risico is dan groot dat die bus ‘s morgens erg vol zit. De Waterlandse raad heeft besloten eendrachtig op te trekken om onze belangen goed voor het voetlicht te brengen. Namens alle raadsleden sprak Henk van Berkum de volgende tekst in tijdens de vergadering van 29 november 2016.

Geachte leden van het Dagelijks Bestuur, leden van de Regioraad en andere aanwezigen
Mijn naam is Henk van Berkum en ik zit hier namens de gemeenteraad van Waterland om onze ernstige bedenkingen uit te spreken over de consequenties van het vervoersplan voor de reizigers uit onze gemeente. Maar ik maak ook gebruik van de gelegenheid om hier onze steun uit te spreken aan onze buurgemeenten. Wij hebben verschillende belangen in dit dossier, maar één belang delen wij uitdrukkelijk: een dringend verzoek tot uitstel van deze besluitvorming met een aantal maanden, omdat wij aanvullend onderzoek naar aanpassing in het voorgestelde lijnennet noodzakelijk achten. Dit betreft een aanpassing die meer dan nu recht doet aan de belangen van een groot aantal reizigers in onze regio. Het is belangrijk om te voorkomen dat veel reizigers voor de auto gaan kiezen. De reactietermijn voor de gemeenteraden was, gezien de fundamentele wijzigingen in het ov, extreem kort. Op dit moment is het Dagelijks Bestuur echter helaas niet voornemens uitstel te verlenen en koerst onveranderd op vaststelling van het plan op 15 december.
Terug naar de gemeente Waterland. De zienswijze van onze raad is duidelijk, maar ik wil een aantal cruciale zaken voor Waterland daaruit nogmaals dringend onder uw aandacht brengen. Natuurlijk zijn wij niet blind voor de positieve effecten van de NZ lijn, het is een grote verbetering voor onze reizigers richting de zuidkant van Amsterdam. Maar het nieuwe lijnennet pakt voor onze kernen Monnickendam en Marken volstrekt negatief uit. Het betekent dat er geen enkele bus vanuit deze kernen rechtstreeks meer naar Amsterdam Centraal rijdt, een voor ons onacceptabele situatie. Hier is zelfs geen sprake van een 70-30 verdeling, maar van 100-0. Het is duidelijk dat wij het vervoersplan op dit punt gewijzigd willen zien.
De nieuwe overstaphalte op het Schouw neemt een cruciale plaats in, omdat daar 2 verkeersstromen samenkomen. Wij zijn van mening dat deze halte in ieder geval volledig gerealiseerd moet zijn als het vervoersplan in werking treedt. Indien dit niet het geval is, dienen er meer lijnen nog door te rijden naar CS (denk bijv.aan de 315).
De frequentie van de toeristenlijn naar Marken is absoluut onvoldoende gezien de duur van het toeristenseizoen (namelijk van april t.m. september) en het gegeven dat meer en meer toeristen gebruik maken van EBS. Nu wordt slechts in een periode van 6 weken in het zomerseizoen voorzien. Wij willen de frequentie van bus 815 dan ook uitgebreid zien, analoog aan de frequentie van de 816 naar Volendam. Dit moet geen probleem zijn omdat de toeristenlijn ons inziens buiten de 70-30 verdeling valt.
Tot slot nog 2 zaken. Van belang is de flexibiliteit bij invoering van het nieuwe lijnennet, als bussen bijvoorbeeld te vol blijken moeten aanpassingen mogelijk zijn.
Door de regiogemeenten zijn diverse zwaarwegende bedenkingen gemaakt. De verzoeken om meer tijd voor aanvullend onderzoek naar alternatieven zijn meer dan gerechtvaardigd. Ik verzoek de regioraad dan ook om diverse stappen richting DB te maken om uitstel van besluitvorming te bewerkstelligen. Ik dank u voor uw aandacht

Namens de raad van Waterland
Henk van Berkum
duoraadslid PvdA